ورزش مناسب برای هر فرد

ورزش مناسب برای هر فرد

توسط 16 بهمن 1401 -

در طب سنتی سبک درست زندگی بر اساس شش طبقه دسته بندی می شود:

  • کنترل آب و هوا
  • کنترل حالات روحی روانی
  • کنترل مواد دفعی بدن
  • کنترل خوردنی ها و نوشیدنی ها
  • کنترل خواب
  • ورزش و فعالیت بدنی

هر کدام از قسمتهای سبک زندگی برای یکی از پزشکان و حکیمان گرانقدر دوران قدیم اهمیت بیشتری داشته و به آن بیشتر بها داده میشده از دیدگاه ابن سینا مهمترین قسمت سبک زندگی ورزش است، ابن سینا میزان اهمیت فعالیت بدنی را حتی بیشتر از رعایت خوردنی ها و نوشیدنی ها می داند.

ورزش در بدن چه می کند؟

در اصل ورزش نقش پاکسازی در بدن دارد، ورزش با حرارتی که ایجاد می کند  به دفع مواد زاید بدن کمک کرده و به این صورت سلامتی را برای بدن به ارمغان می آورد.

چه میزان ورزش توصیه می شود؟

بطور کلی برای حفظ سلامتی نیاز به ورزش هوازی به میزان حداقل صد و پنجاه دقیقه در هفته با شدت متوسط است که این میزان ورزش در طی هفته بصورت یک روز در میان یا هر روز  بهتر است انجام گردد.

ورزش مفید باید سبب احساس حرارت در فرد و تعریق و کمی تندی تنفس شود.

فقط آخر هفته ورزش نکنید:

بعضی افراد ورزش را فقط مختص به روزهای آخر هفته می دانند و برای مثال چندین ساعت کوهنوردی و …می کنند این روش پسندیده نیست و بهتر است در طول هفته ورزش انجام شود.

 

ورزش باشگاهی سنگین نکنید:

ورزشهای حرفه ای سنگین که به بدن فشار زیادی وارد می شود و فرد بعد از انجام ورزش احساس ضعف و بی حالی می کند در طب سنتی ایرانی مورد پسند نمی باشد

باتوجه به اینکه در طب سنتی ایرانی مسیله مزاج مسیله ی حایز اهمیتی است و دستورات سبک زندگی و حفظ سلامت در قالب مزاج تعریف شده است در این مقاله به بررسی ورزشهای مناسب هر فرد درگروه های مختلف مزاجی، که خصوصیات مشترکی دارند خواهیم پرداخت.

ورزش_و_مزاج_سایت_دکتر_پارسا

ورزش را با شناخت طبعتان (مزاجتان) انتخاب کنید:

  • اگر طبع یا مزاج سرد و تر دارید:

افرادی که داری مزاج سرد و تر هستند کسانی هستند که بیشتر از بقیه افراد جهت سلامتی نیاز به ورزش دارند

ما به همه ورزش را توصیه می کنیم ولی در کسانی که  مزاج سرد و تر دارند ورزش های هوازی بیشتر توصیه می شود

دویدن سریع ورزش های شاد پرتحرک ترجیحا در هوای آزاد و  زیرآفتاب ملایم یا سالن های نسبتا گرم برای این افراد مناسب است

سونای مرطوب و شنا خصوصا در آب سرد، ورزش خوبی برای افرادی که مزاج سرد و تر دارند نیست سونای خشک برای این افراد خوب است اسکی و کلا ورزش های کم تحرک برای این افراد مناسب نیست.

 

خیلی از افراد سرد و تر که غالبا استعداد زیادی برای چاقی دارند، بدلیل چاقی اقدام به ورزش می کنند و به اشتباه برای مثال ورزش  شنا را انتخاب می کنند غافل از اینکه نه تنها این ورزش کمک به لاغری اینها به نحو احسنت نخواهد کرد بلکه چه بسا در سلامتی این افراد هم اختلال ایجاد می کند.

  • اگر طبع یا مزاج گرم وخشک دارید:

افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند بهتر است از ورزشهای جدی و سنگین پرهیز کنند ورزشهایی که حرارت بدن آن ها را زیاد میکند مثل دویدن های سنگین فوتبال بسکتبال برای این افراد مناسب نیست کلا ورزش های خیلی پر تحرک یا سریع و در  آفتاب برای این افراد مناسب نیست

در عوض ورزشهای مثل شنا و سایر ورزشهای آبی، سونای تر گزینه خوبی برای این افراد است بهتر است از سونای خشک هم پرهیز کنند

این افراد در صورت لاغری زیاد علاوه بر ورزشهای هوازی نیاز به ورزشهای کششی مخصوص عضله سازی هم  دارند

  • اگر طبع یا مزاج سرد و خشک دارید:

کسانی که مزاج سرد و خشک دارند ورزش های فکری و تمرکزی (شطرنج و …) بهتر است انجام نشود

پیاده روی یا دوچرخه سواری یا دویدن سبک و پیاده روی نسبتا تند  در آفتاب ملایم، شنا در آب گرم، کلا ورزش های شاد سالنی و دور از تابش زیاد آفتاب برای این افراد مناسب است.

این افراد هم مثل کسانی که مزاج گرم و خشک دارند غالبا افراد لاغری هستند که در صورتی که دچار لاغری افراطی شوند بهتر است علاوه بر ورزشهای هوازی ورزشهای کششی عضله سازی مثل دمبل زدن یا ورزشهای دستگاهی و … را انجام دهند

  • اگر طبع یا مزاج گرم و تر دارید:

افرادی که مزاج گرم و تر دارند  نباید ورزشهای سنگینی مثل دویدن سنگین و فوتبال خصوصا زیر آفتاب و در هوای گرم انجام دهند، ورزشهای آبی مثل شنا برای این افراد تا حدودی مناسب است ولی اگر رطوبت(تری) بدنشان زیاد باشد بهتر است شنا نکنند.

دویدن سبک یا پیاده روی  یا دوچرخه سواری هم برای این افراد مناسب است این افراد دقت کنند که بهتر است در هوای خنک و سایه ورزش کنند.

افراد دارای مزاج گرم و تر و سرد و تر استعداد چاقی و افزایش وزن دارند توصیه می شود با تنظیم برنامه زندگیشان و قرار دادن زمانی برای ورزش در برنامه روزانه جلوی این مشکل و بیماری جدی را بگیرند

در هنگام ورزش به آب خوردن دقت کنید

آب خوردن حین ورزش و بلافاصله بعد ورزش از مواردی است که در طب سنتی به شدت نهی شده است.خصوصا اینکه آب بسیار خنک و همراه یخ باشد که بسیار مضر است.

نوشیدن آب در هنگام ورزش وقتی حرارت بدن و اعضای بدن زیاد است سبب می شود آب به سمت اعضای بدن کشیده شود و سردی اب و مزاج آب بر عضو غالب شود و سبب سوء مزاج های مختلف در اعضای اصلی بدن مثل کبد و ….شود.

بهتر است بعد از اینکه حرارت و هیجان فرد کم شد و کمی فرد خنک شد آب نوشیده شود.

کی ورزش کنیم؟ صبح ظهر یا شب؟

در مورد زمان مناسب ورزش هم بهتر است در شش ماه گرم  سال(بهار و تابستان) در اول روز و غروب که هوا خنک تر است ورزش انجام شود و در شش ماه سرد  سال(پاییز و زمستان) در وسط روز که هوا کمی گرمتر است ورزش انجام شود.

دقت داشته باشید که:

بهتر است با شکم خالی و گرسنه و بلافاصله بعد غذا ورزش انجام نشود، و فرد از نظر مواد دفعی مثل ادرار و مدفوع  احساس سنگینی نداشته باشد و دفع کامل انجام شده باشد.

توجه کنید:

ورزش باید با حرکات کم و ملایم شروع شود و در نهایت حرکات سنگین و جدی تری انجام دهد.

دکتر الهام پارسا

به این محتوا رای بدهید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *